Görsel İletişim Tasarımı bölümü yıl sonu sergisi “OCULUS III: Kendilik Örüntüleri”, Karaköy The Wall Art Gallery’de açıldı
30 Mayıs 2024Kadir Has Üniversitesi Görsel İletişim Tasarımı bölümünün bu yıl üçüncüsü düzenlenen geleneksel yıl sonu sergisi “OCULUS III: Kendilik Örüntüleri”, 30 Mayıs-29 Haziran tarihleri arasında Karaköy’deki The Wall Art Gallery’de gerçekleşiyor.
Küratörlüğünü Dr. İpek Yeğinsü, akademik danışmanlığını ise bölüm başkanı Doç. Dr. Balca Arda’nın üstlendiği sergide, öğrencilerin öz-anlatılar üreten yaratım süreçlerinin çıktıları olan tipografi, fotoğraf, foto manipülasyon, illüstrasyon, video, animasyon, karakter tasarımı ve oyun tasarımı gibi farklı tekniklerdeki çalışmalarına yer veriliyor.
Sergi, akışkan bir olgu olarak kendiliğin boyutlarını, portre, öznellik-evrensellik ve zaman algısı kavramları üzerinden araştırır. İzleyicinin de bu akışkan örüntülerin içine dalması ve sergi deneyiminin bütününü bir tür kendilik olarak algılaması amaçlanır.
Adres: Azapkapı, Teğmen Hüseyin Sofu Sk. No: 11, 34421, Beyoğlu, İstanbul
Ziyaret Saatleri: Pazar hariç her gün 11.00-19.00
Teşekkürler: Techizart
OCULUS III: Kendilik Örüntüleri
30 Mayıs 2024 – 29 Haziran 2024
Sergi Komitesi: Arda Soykan, Ceylin Özmen, Doruk Kumkumoğlu, Emre Sünter, Enes Olcay, Hatiye Garip, Kemal Akay, Özüm Ak
Asistanlar: Aslı Özenç, A. Ecem Gözütok, Batuhan Yavuz, Yunus Emre Öztaş
Katılımcılar: A. Olcay Aracı, Alia Khouly, Ayla Hasan, A. Ecem Gözütok, Batuhan Yavuz, Berranur Özbey, Bora Yalçın, B. Eftelya Bakan, Cemre Öztürk, Ceren N. Dirikol, Dalal Galip, Dila Gür, Ece Alkan, Elvan Özgür, E. Nur Mutlu, Emir Geçir, Ege Erkorkmaz, Elif Dut, Eren Eryılmaz, Erkan Ülker, F. Nazlı Kuleci, Hümeyra Kara, Işıl Efeoğlu, Kenana Al Bazal, Lina Sellami, Meshari Fayad, Muhammad Ahzam Khan, Omar Abdelghaffar, Özgün Göbel, Pelin Şen, Raghad Sawalha, Sarp Saydan, S. Nisan Serdaroğlu, Sümeyra Sancaktutan, Tolegen Khassenov, Vuslat Çetinkaya, Yahia Ali (June), Z. Cansu Sucu
Küratör: Dr. İpek Yeğinsü
Akademik Danışman: Doç. Dr. Balca Arda
Görsel künyeleri:
- Meshari Fayad & Dalal Galip & Ayla Hasan, video oyunundan görüntü
- Berranur Özbey, Ceren Nurdan Dirikol, Ece Alkan, Hümeyra Kara, video oyunundan görüntü
- Sümeyra Sancaktutan, fotoğraf
- Muhammad Ahzam Khan, illüstrasyon
- Eren Eryılmaz, tipografi
Kürasyon Metni
Akışkan bir olgu olarak kendilik, bedensel duyumlar, bilişsel süreçler, duygulanımlar, çevreye dair farkındalık, sahip olunan nesneler ve kültürel normlar gibi birçok farklı boyutun etkileşiminden oluşur (Gallagher & Daly 2018). Ancak bunlar arasında anlatının ayrı bir önemi vardır. Anlatı, kendiliğin tüm boyutlarını birbirine bağlayarak onlardan anlamlı bir bütünün oluşmasını sağlayan temel unsurdur (Leuenberger 2022). Bu nedenle örüntülerinin niteliğinden bağımsız olarak her kendilik, karakterini ve temel değerlerini yansıtan bir öz-anlatı kurmaya ve onun anlatıcısı olmaya ihtiyaç duyar.
Öz-anlatı, geçmiş deneyimleri yeniden düzenlerken kendiliği de değişime uğratır ve sergi, işte bu dönüştürücü öz-anlatıları üreten yaratım süreçlerinin çıktılarına odaklanır. Her biri kendiliğin farklı duyusal, duygusal, bilişsel ve kültürel boyutlarını ön plana çıkaran çalışmalar, sergi mekanı içinde birbirleriyle de etkileşerek uzam-zamansal bir ağ oluşturur. İzleyicinin de bu akışkan örüntülerin içine dalması ve sergi deneyiminin bütününü bir tür kendilik olarak algılaması amaçlanır.
Serginin kurgusu üç temel kavrama dayanır: Portre, öznellik-evrensellik ve zaman algısı. Portre, karşımıza kişiye özgü tipografi; fotoğrafik çalışmalarda bir silüet ya da çözümlenmeyi bekleyen bir mekan; Twisted Fairytales serisinde bir fabl karakteri; illüstrasyon serisinde artırılmış gerçeklik temelli bir otoportre olarak çıkar. Özellikle Golden Record’da duyumsanan öznellik-evrensellik ikiliği, kendiliğin sırrına tam olarak erişemediğimiz o anlık belirişleri ile bunların içinde bize tanıdık gelen duyusal, duygusal, bilişsel ve kültürel motifler arasındaki gerilimde görünür olur. Son olarak Dasein video serisinde doruğa ulaşan ve çizgisellik ile döngüsellik, sıradanlık ile bütünsellik arasında sürekli gidip gelen zaman algısı, izleyiciler olarak bizim de kendilik örüntülerimizin akışkanlığının farkına varabilmemizi sağlar.
İpek Yeğinsü
Referanslar:
Gallagher, S., & Daly, A. (2018). “Dynamical Relations in the Self-Pattern”. Frontiers in Psychology, 9(664). doi: 10.3389/fpsyg.2018.00664
Leuenberger, M. (2023). “A narrative pattern – theory of the self”. Oxford University Research Archive. Brill.
The Wall Art Gallery Hakkında
The Wall Art Gallery, FK Medya ve Artisans Dergi’nin imtiyaz sahibi Ferhan Karaselçuk tarafından 2021 yılında kurulmuştur. The Wall, alışılagelmiş “galeri’’ anlayışının dışına çıkmayı; bir yandan galeri duvarını göz ardı etmeden, çağdaş Türk sanatının önde gelen isimlerinin yanı sıra, ülkemiz sanatını geleceğe taşıyacak olan genç sanatçılara alan açmayı hedefler.